Soof de musical (proefvoorstelling)

Soof de musical (proefvoorstelling)

2 december – Rotterdam

Toen stond ik ineens naast Matteo van der Grijn in de coulissen te wachten op mijn kleine moment of fame in een van de proefvoorstellingen van de Soof de musical! En dat was zeker een leuk moment. 🙂

Afgelopen weekend ben ik naar de proefvoorstelling van Soof geweest in een pop-uptheater in samenwerking met Luxor in Rotterdam. De echte tour van de theatervoorstelling start pas volgende jaar november, maar in november/december dit jaar zijn de bijzondere laboratoriumvoorstellingen van de musical. Dit is een fenomeen overgewaaid uit Broadway en voor het eerst in gebruik in Nederland. Een laboratoriumvoorstelling is al de complete musical met alles erop en eraan, alleen kan er nog van alles veranderd worden in dit proces, zodat het uiteindelijk helemaal aanslaat bij het publiek. De toeschouwers worden door zo’n proefvoorstelling betrokken in het maakproces en kunnen met hun eigen reactie en mening de voorstelling verbeteren.

Een hele bijzondere avond, want ik mocht ook mijn steentje bijdragen aan de voorstelling! Niet alleen door mijn mening te delen over het gloednieuwe concept, maar ik zat ook daadwerkelijk in de voorstelling. Ik heb namelijk een zalmhapje op het podium laten vallen… daarover later meer. 😉

De voorstelling vond ik ontzettend vermakelijk, pakkend en heel vernieuwend! Ik kan natuurlijk niet teveel over de inhoud vertellen, maar ik vond het zeker een hele geslaagde voorstelling en ik ben ontzettend benieuwd hoe de musical volgend jaar gaat draaien! Het zijn pakkende nummers en er zit veel leuke humor in waardoor het publiek op bepaalde momenten echt in een deuk ligt (ik ga natuurlijk niet vertellen waardoor, dat ga je zelf volgend jaar maar zien ;)) De cast was sowieso erg sterk en de personages vind ik heel goed gekozen. Maike Boerdam als Soof vond ik geweldig goed. Er stond gewoon een echte soof op het podium, zoals je het personage zou verwachten. Je gaat haar natuurlijk snel met Lies Visschedijk vergelijken en al haar karaktereigenschappen van het personage Soof. Maike zetten Soof echter echt op haar eigen manier neer, waardoor het heel sterk werd. Ze doet het met zoveel overgave en enthousiasme dat je in een klap verliefd op haar wordt! Matteo van der Grijn als Kasper, de man van Soof, vond ik ook erg sterk spelen en Henriëtte Tol, als de moeder van Soof, was ook een prachtig personage. Ik vond alle acteurs erg goed gecast. Ik wil nog even speciaal Milan van Weelden, want ik vind hem top als Andrej. Het publiek lag in een deuk door zijn vertolking van de rol.

De voorstelling maakt gebruik van een heel vernieuwend concept waar het publiek wordt betrokken in het verhaal. De zogenoemde vierde wand wordt namelijk verbroken tussen publiek en toneel. De voorstelling speelt zich af in de keuken van Soof waar het publiek ook letterlijk aanwezig is. Er worden namelijk hapjes uitgedeeld tijdens de voorstelling waardoor het publiek helemaal één wordt met het verhaal en er ook in meespeelt. Het publiek proeft wat Soof heeft gekookt! Een heel leuk, nieuw concept wat ik goed vond werken en ook een vernieuwing is op theatergebied.

Dit is ook waar ik kwam inspringen. 😉 Ik had namelijk een zalmhapje op het toneel laten vallen.. haha en hoe kan dit toch?!

Ik was bij de proefvoorstelling aanwezig, omdat ze speciale studenten zochten voor de voorstellingen die een actieve rol wilden spelen in de voorstelling. Nou, dat wilde ik zeker haha. 🙂 Nu vraag je je natuurlijk af wat ik dan mocht doen tijdens de voorstelling. Ik mocht hapjes uitdelen op twee momenten in de voorstelling en vandaar dat ik op het toneel stond en naast Matteo in de coulissen! Het ging niet altijd even soepel, want het eten verschoof nogal op de planken waardoor het op het podium viel (facepalm….), maar het was wel erg leuk om te doen. Ik voelde me toch echt een deel van de voorstelling.

Kortom, ik heb erg van de voorstelling genoten en ik ben erg benieuwd hoe de voorstelling volgend jaar gaat uitpakken! Ik hoop in ieder geval dat het een succes zal worden. 🙂

Voor nu, ga het nog snel zien in een van de laatste proefvoorstellingen in het Chassé theater in Breda. Of wacht een jaartje totdat het in november 2018 in première gaat. en dan vooral gaan! 😉