The Phantom of the opera (Londen)

The phantom of the opera 12-09-2015

Her Majesty’s theatre

‘’Wishing I was somehow there again’’

Wauw, wauw, wauw! Ik heb gewoon er gewoon geen woorden voor! De musical was echt zo ontzettend  mooi! Ik stond te trillen op mijn benen toen de show afgelopen was, zo’n grote impact heeft deze show gemaakt op mij. Pfoe, dat zegt genoeg lijkt me. 😉

The phantom of the opera is het verhaal van een mysterieuze, mismaakte man die in zijn eigen wereld onder het operahuis woont. Hij wordt ook wel het spook van de opera genoemd en de medewerkers van het operagebouw beweren dat hij de oorzaak is van verschillende  ongelukken. Hij geeft zanglessen aan de jonge zangeres Christine Daaé, waar hij hopeloos verliefd op wordt. Als Christine op een gegeven moment de prima donna Carlotta mag vervangen, wint ze de harten van het publiek, maar ook die van haar jeugdliefde Raoul. Het spook wordt jaloers op de relatie tussen Raoul en Christine en neemt haar mee naar zijn wereld onder het operahuis. Christine merkt dat het spook niet haar engel der muziek is, zoals hij zich eerst had voorgedaan en ze eist vrijgelaten te worden. Het spook manifesteert zich in wanhopige pogingen om haar voor zich te winnen en haar voor altijd mee te nemen in zijn rijk.

Als eerste moet ik even kwijt hoe geweldig Celinde Schoenmaker is in de rol van Christine Daaé! Echt, die rol is op haar lijf geschreven. Ze zingt zo prachtig en ik snap echt niet hoe ze al die noten eruit krijgt, hallelujah. Ze is heel geloofwaardig en gewoon een plaatje om naar te kijken. Super trots op haar, dat ze daar in Londen iedere avond iedereen omver blaast. Je hoort op het podium ook helemaal niet meer dat ze Nederlands is, dat vind ik ook erg knap. Ik kan je wel vertellen dat ze echt mijn allergrootste voorbeeld is en ik vind dat ze het grootste musicaltalent van Nederland is. Lees hier meer over mijn ontmoeting met haar.

Ik heb echt enorm genoten van deze musical! Hij stond al heel lang op mijn bucket-list en toen ik dus hoorde dat Celinde vanaf 7 september de rol van Christine ging spelen, was mijn reisje naar Londen snel geboekt. 😉

De muziek is prachtig en vrijwel alles wordt gezongen in de musical. Mijn favoriete nummers zijn ‘’All I ask of you’’ ‘’Wishing you were somehow here again’’ ‘’Phantom of the opera’’ natuurlijk 😉 en ‘’Masquerade’’ en eigenlijk ook nog ‘’Angel of music’’. Ik kan weer net zo goed alle nummers hier neer zetten, want ik kan echt niet kiezen. Ik vind de muziek gewoon heeeeel mooi!

Behalve Celinde spelen er natuurlijk nog meer toppers in deze musical. Ik had Scott Davies als the Phantom. Hij speelde ontzettend overtuigend en heeft een hele mooie warme stem. Ook Nadim Naaman was erg goed en zette een hele leuke Raoul neer. Verder wil ik Alicia Beck nog even noemen die de rol speelde van Meg Giry, het vriendinnetje van Christine, want ik vond haar echt prachtig zingen met een hele heldere stem. Het is gewoon een ijzersterke cast!

De beroemde scène met het ondergrondse meer tijdens het nummer ‘’The phantom of the opera’’ en natuurlijk ook de wereldberoemde scène met de vallende kandelaar waren erg vet en indrukwekkend om te zien. Wat ik ook heel erg mooi vond, was de scène na de veiling. De musical begint met een veiling, een soort flash forward en na de veiling begint de proloog. Deze muziek is zo prachtig en tegelijkertijd wordt ook nog eens het hele decor omgebouwd. Door deze eerste scène was ik meteen helemaal ondersteboven van de musical.

Deze musical is echt een van mijn favoriete geworden!

Alsjeblieft, ga dat zien! ‘’That’s all I ask of you’’

IMG_8454 IMG_8496 IMG_8440