De Tweeling

De Tweeling 19-06-2016 Parktheater

‘Niemand weet wat er komt, niemand weet wat er komt, nee, niemand weet wat er komt.’

Prachtige voorstelling! Erg genoten van het boeiende verhaal van Tessa de Loo, de prachtige muziek geschreven door Ilse Delange en JB Meijers en de sterke cast.

Ik wilde deze musical al een tijdje zien, met name door het programma: ‘Bloed, zweet en spotlights’. Door dit programma was ik helemaal geboeid geraakt door de show en had ik natuurlijk alle ins en outs meegekregen. Het leek me zo’n mooie show en het heeft uiteindelijk alle verwachtingen overtroffen. Ik heb het in de allerlaatste week in het Parktheater kunnen zien, gelukkig net op tijd! Ik zou willen zeggen, ga dat zien, maar de show is dan helaas op gestopt.

Het verhaal van de Tweeling is ontzettend mooi en aangrijpend. De show vertelt onze geschiedenis en het verpersoonlijkt de tweede wereldoorlog. Het laat je niet koud en je gaat met een ander gevoel de theaterzaal uit dan je binnenkwam.  Het gaat over de tweelingzusjes, Anna en Lotte Bamberg, samen geboren in Wenen, maar op jonge leeftijd van elkaar gescheiden. Lotte wordt meegenomen naar Nederland en Anna blijft in Duitsland om te werken op de boerderij van haar oom. Ze groeien op tijdens de tweede wereldoorlog in twee compleet verschillende werelden en de tegenstellingen worden groter. Op latere leeftijd komen ze elkaar weer tegen, maar kunnen ze het verleden achter zich laten?

Ik heb Rosa da Silva gezien als Lotte en Sophie Schut als Anna. Hele mooie actrices en ze vulden elkaar mooi aan. Ze hebben beide prachtige heldere stemmen! William Spaaij als David en Niels Gooijer als Bernd zetten hun personages ook erg overtuigend neer. De hele cast is gelijkwaardig aan elkaar, allemaal net zo goed in wat ze doen.

De muziek is prachtig. Niet voor niets hebben Ilse Delange en JB meijers ook een musical award voor beste muziek/arrangementen gewonnen. Erg mooi en het past perfect bij de voorstelling. Alle nummers zijn mooi ingetogen met aangrijpende teksten en gezongen door prachtige stemmen. Er zit geen echt powernummer in net zoals bij veel shows, noem maar even de Bodyguard. Hier genoot ik juist heel erg van. Alle nummers gelijkwaardig en even mooi.

Het decor was ook weer erg mooi, zoals we van Stage Entertainment gewend zijn. Ze maken voort erg slim gebruik van led schermen, maar toch had  het een authentieke uitstraling en pasten het goed bij het verhaal.

Kortom, een hele mooie en indrukwekkende productie!

De-Tweeling