Billy Elliot

Billy Elliot

Bezocht: 20-12-2014 AFAS circus theater

Het verhaal, Billy Elliot, speelt zich af tijdens de staking van de mijnwerkers. Het gaat over het 11 jarige jongetje Billy uit een arbeidersgezin. Hij zit op boksen maar hij komt plotseling bij een balletklas terecht die les krijgt van Mrs Wilkinson. Hij moet meedoen en hij blijkt er talent voor te hebben. Hij gaat steeds harder trainen onder leiding van zijn fanatieke balletdocente. Uiteindelijk mag hij auditie doen voor de Royal Ballet School. Zijn vader is het hier niet mee eens. Wat is belangrijker? Het bijzondere talent van Billy of het gezin?

Wauw, een fantastische voorstelling! Echt klasse voor deze geweldige show! Erg mooi decor, ijzersterke cast, mooie muzikale nummers en geweldige dans nummers. De ensemble nummers vond ik persoonlijk erg gaaf, zoals solidariteit, erg powerful en die komen echt binnen! De angry dans van Billy net voor de pauze raakte me echt en Kippevel vind ik ook een ontzettend mooi en ontroerend lied! Het leukste en grappigste stuk in de musical vind ik het nummer van Michael in zijn jurk 🙂 als Billy en Michael gaan tappen.

De Billy overtreft alles, wow, wat een talent zeg! Ik heb Carlos Puts gezien in de rol van Billy en hij deed het echt meer dan fantastisch. Ik vind het zo knap dat een jongetje van 13 zo’n grote voorstelling kan dragen en wat kan hij goed dansen zeg! Erg ontroerend om naar te kijken. Je kunt ook zeker niet om Noah de Vos heen als Michael! Wat een komisch talent! De hele zaal lag plat om zijn leuke timing en expressieve bewegingen. Ik heb helaas Pia Douwes niet in de rol van Mrs. Wilkinson gezien maar de alternate Frédérique Sluyterman van Loo deed het erg goed. De balletklas was ook heel sterk, een leuke groep meiden die stuk voor stuk erg goed kunnen dansen en heel grappig zijn in hun spel. Er spelen ontzettend veel kinderen mee in de voorstelling en ze doen het super. Ze zijn allemaal erg goed en heel professioneel.

Een mooi stuk in de show vind ik als de stakers en de balletklas samen dansen maar wel hun eigen verhalen vertellen. Dit geeft een erg mooi contrast.

‘Het is kippevel!’

Een must-see! Een geweldig voorstelling, gaat dat zien!