HAIR

HAIR ✌🏻

Parktheater Eindhoven 13 november 2016

Let the sunshine in! ☀️

Wat een bijzondere show! Intens genoten en het maakt echt iets in je los. Zo’n verhaal moet voor altijd verteld blijven worden om onze hedendaagse wereld een stukje mooier te maken. Ik verliet de zaal met een positieve energie boost! Spread the love mensen! Laten we altijd blijven strijden voor liefde, vrede en vrijheid.

De show vertelt het verhaal van George Berger, gespeeld door William Spaaij, zijn activistische vriendin, Anouk Maas en hun onafscheidelijke vriendengroep. De afschuwelijke oorlog in Vietnam maakt heel wat emoties los in de groep, niet alleen omdat jonge jongens en vrienden voor het vaderland moeten strijden, maar ook omdat onschuldige Vietnamese burgers het leven wordt beroofd. Ze verafschuwen de heersende moraal en ze strijden voor vrede en vrijheid. Een wereld zonder regels en taboes, dat is wat ze willen! (Stage Entertainment 2016)

Ik ben echt zwaar verrast. Ik verwachte veel van de show, maar niet dat hij ZO goed zou zijn! Wat een bom positieve energie op het toneel. De voorstelling zit echt mega goed in elkaar, is fris en taboedoorbrekend.

William my man! Jezus, wat is William Spaaij als Berger goed! Deze rol is echt op zijn lijf geschreven. Klinkt cliché, maar ik had echt het gevoel dat hij het personage niet speelde maar echt was. Hij was erg grappig, energiek en zong zoals gewoonlijk weer prachtig.

Ook Anouk Maas was erg goed als Sheila. Ik vind haar altijd erg puur en oprecht spelen wat goed bij de rol past. Verder heeft ze gewoon een hele mooie stem en goede dans skills.

De echte verrassing voor mij was Jeffrey Italiaander als Claude. Prachtige stem, energiek spel en een flinke dosis humor.

Nog een verrassing van de avond was voor mij trouwens, Juneoer Mers. Ik heb zo hard om hem moeten lachen. Hij heeft een erg sterke expressie en gebruikt die op precies de goede momenten. Samen met Tommie Christiaan (stiekem al mijn crush sinds op zoek naar Zorro haha) waren ze een erg komisch duo. Tommie kan me een partij mooi zingen, ik houd echt van zijn stem!

Verder vond ik Lisanne Schut als Jeanie erg leuk. Lekker vrij gespeeld en totaal geen gène. Een genot om naar te kijken. Ook was ik erg onder de indruk van de vioolman, Walter de Kok, omdat hij gewoonweg prachtig speelde. Ook Anne Appelo als cover June speelde fantastisch.

Het is een erg snelle uitvoering en knap in elkaar gezet. Alle scènes lopen ontzettend soepel in elkaar over. Het is hierdoor fris en dynamisch, waardoor je gedurende de show erg geboeid blijft. Dit mede dankzij de ontzettend goede regie van Carline Brouwer en de mooie, moderne choreografieën en staging van Stanley Burleson.

Er wordt gebruikt gemaakt van een vast decor van houten plateaus en ijzeren stellages (waardoor ze ook de hoogte in kunnen). Ze hebben hier erg slim gebruik van gemaakt waardoor ze in deze ene opstelling allerlei verschillende settings kunnen plaatsen.

Natuurlijk wil iedereen weten hoe ze nu die ene scène spelen. Je weet wel die ene scène waarin ze allemaal naakt moeten. 😉 Als je dat wil weten moet je maar gaan kijken! Er is een erg mooie, moderne bewerking van gemaakt.

De cast had erg veel interactie met het publiek gedurende de show. Dit was erg verrassend en een enorme toevoeging aan de show. Je voelde je echt deel van het verhaal en erg gewaardeerd als publiek. Dit is, vind ik, precies de boodschap van de show. Toon eens wat liefde aan je medemens en streef naar vrede en vrijheid. Als er dan in een keer iemand op je schoot zit en je een knuffel geeft, voelt dit misschien eerst een beetje awkward. 😉 Maar ik denk dat de boodschap heel duidelijk is overgekomen. Spread the LOVE!!

De voorstelling heeft een heleboel prachtig nummers, zoals Aquarius, Let the sunshine in, I got life, Donna en natuurlijk Hair. Er is een mooie afwisseling van Nederlandse vertalingen en de originele Engelse versies.

Hair blijft altijd actueel, hoe oud het verhaal ook al is, de boodschap kunnen we in onze hedendaagse wereld nog steeds goed gebruiken. Vrede, liefde, veiligheid en een wereld zonder taboes waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn! Laten we daar met z’n allen naar streven!

Nieuwsgierig? Boek je kaarten op: https://www.stage-entertainment.nl/shows/musical/hair/boeknu/

hair1  hair5 hair2 hair4

