meeloop dag Theaterwetenschap

Jullie weten waarschijnlijk dat ik enorm veel van theater houd en daarom wil ik mijn studie hier ook zo veel mogelijk op aanpassen. Welke studie past er nu beter bij mij dan theaterwetenschap?! Ik heb vandaag een meeloop dag gehad en hier was ik erg enthousiast over! Ik kan niet wachten totdat ik naar Amsterdam kan. 🙂 Voor school moest ik een verslag schrijven over mijn ervaringen tijdens de meeloop dag en wat ik er van opgestoken heb. Dit is in het kader van de studiekeus. Nu dacht ik: Misschien is dit wel interessant om te delen, omdat het natuurlijk met theater te maken heeft. Dus here you go!

Theaterwetenschap Universiteit van Amsterdam

23-2-2016

Op dinsdag 23 feb heb ik een meeloop dag aan de universiteit van Amsterdam gehad richting Theaterwetenschap. Ik vond het een erg leuke en interessante dag! Ik ben zoveel meer te weten gekomen door deze meeloop dag dan door mijn open dag vorig jaar. Ik liep met een student mee, genaamd Tine en zij heeft mij alle ins en outs van de studie vertelt. Ik was de enige meeloper en hierdoor heb ik van de ‘echte’ sfeer kunnen proeven!  Ik volgde o.a. het 3 uur durende Performance Analysis hoorcollege en dan specifiek over acteren en bewegen. Het was best een moeilijk college, maar daar had Tine al voor gewaarschuwd. Ik werd er namelijk echt ingegooid zonder de algemene informatie te weten en het ging ook nog eens specifiek over een voorstelling waar ze afgelopen week geweest waren. Die heb ik natuurlijk niet gezien, maar ondanks dit vond ik het een erg boeiend en ik zou er graag meer over leren.

Het meeste heb ik geleerd van de rondleiding die ik vóór het college van Tine heb gekregen. Ze heeft me alle belangrijke plekken, waar zij les krijgt of waar ze ooit moet zijn, laten zien en onderweg heeft ze me ook ontzettend veel uitgelegd over de studie. Alle gebouwen liggen in het centrum van Amsterdam, heel centraal dus en zo ook heel dicht bij alle belangrijke theaters in de stad. We zijn begonnen bij het universiteitstheater. Dit is het theater van de UvA en het wordt gebruikt voor de twee studies muziekwetenschap en theaterwetenschap. Studenten mogen hier experimenteren en eigen gemaakte voorstellingen repeteren en opvoeren. Dit kleine theater is erg mooi en van alle gemakken voorzien. Het lijkt me erg leuk om hier aan de slag te gaan! Hierna zijn we naar een van de hoofdgebouwen gelopen. Hier worden alle grote hoorcolleges gehouden, zoals cultuur en maatschappij. Dit vak krijg je namelijk samen met studenten van verschillende andere studies. Ook is hier de kantine waar je in de pauze wat lekkers kunt halen en kunt afspreken met studenten van andere studies. Daarna zijn we dwars door de stad naar de  universiteitsbibliotheek gelopen. Elke studie heeft hier zijn eigen deel met studieruimte en boekenkasten en je kunt hier goed studeren voor tentamens en opdrachten maken. Je hebt namelijk een heleboel informatie bij de hand.

Onderweg heeft Tine heel veel verteld en ik heb ook mijn vragen kunnen stellen. Zo heb ik gevraagd, hoe ze op deze studie is gekomen, of het niet te specifiek is en of ze bijvoorbeeld op kamers zit in de stad en hoe ze hier aan gekomen is. Ik zit te twijfelen over de studie media en cultuur en theaterwetenschap, maar Tine vertelde dat ik voor theaterwetenschap moet kiezen als ik toch al weet dat ik met de bredere media en cultuur studie later voor de specifiekere richting theater ga kiezen. Dit vond ik erg nuttig advies en ik heb na deze meeloop dag ook een erg goed gevoel over de studie. Ik denk dan ook dat deze studie hem gaat worden! 🙂

Na de rondleiding was het tijd voor het hoorcollege. Erg fijn om te observeren hoe een echt hoorcollege nu in elkaar zit en wat er van je verwacht wordt. Ik merkte dat de hele groep erg goed en enthousiast meedeed dus dat was sowieso al erg leuk om te zien. Ook merkte ik meteen dat al deze mensen dezelfde interesses hebben als ik en dat maakte me heel blij! Elk jaar stromen er ongeveer 40 studenten in. Dit is een redelijk klein clubje, maar Tine vertelde dat dit ontzettend leuk is, omdat je iedereen kent en ook met z’n alle naar het theater gaat. Elke week moet je namelijk een theatervoorstelling bijwonen met de hele groep en dit is helemaal mijn ding!

Kortom het was een erg geslaagde en gezellig dag en ik heb enorm veel van de studie opgestoken. Ik heb een nog beter beeld, vooral door de ervaringen van een eerstejaars student. Er bestaat dan ook een erg grote kans dat ik deze studie na het halen van mijn vwo diploma wil gaan doen!

Nu weten jullie een beetje meer over mijn studiekeus en wat ik later wil gaan doen. 🙂

