Lunt-Fontanne theatre

Lunt-Fontanne theatre (Broadway)

Ik vertel jullie graag nog wat over dit bijzondere theater op Broadway in New York, waar ik vorige maand geweest ben! Het is mijn allereerste broadway theater waar ik binnen ben geweest en dit vond ik wel wat aandacht verdienen! 😉

Het Lunt-Fontanne theatre ligt op Broadway NYC, op 205 West 46th street, dichtbij Times Square. Dit mooie theater is geopend 10 januari 1910 en zijn originele naam was The Globe, genoemd naar het theater van Shakespeare in Engeland.  Het theater had vroeger namelijk een inklapbaar dak om het koel te houden tijdens de zomerdagen, dit was erg opmerkelijk en een van zijn voornaamste kenmerken. De fabrikant van dit theater is de bekende Charles B. Dillingham, hij huurde de beroemde architecten Carrère en Hastings in om het theater te ontwerpen en bouwen. Dillingham koos voor zijn openingsshow een succesvolle musical, namelijk The Old Town en deze show zorgde ervoor dat The new globe theatre een goede eerste start kreeg.

Tot ongeveer 1932 stonden in dit theater veel musicals en toneelstukken op de planken. Hierna werd er een bioscoop van gemaakt. In 1958 werd het opnieuw omgebouwd tot theater zodat het grote toneelstukken en musicals kon gaan ontvangen. Het werd genoemd naar Amerika’s voornaamste acteerkoppel, namelijk Alfred Lunt en Lynn Fontanne, zij waren tevens te zien in het openingsstuk van het vernieuwde theater.

Het theater heeft 1505 plaatsen. Op dit moment staat de nieuwe succesvolle Broadway musical, Finding Neverland, in dit theater.

IMG_9286 findingneverlandtheatre2 findingneverlandtheatre3

