Londen

Londen

West End, het theaterhart van Londen.

Omdat Londen een van mijn favoriete steden is, wilde ik er graag wat over vertellen. Londen is voor veel musical en theater liefhebbers misschien wel een bijzondere stad (samen met nog veel meer geweldige steden en natuurlijk niet te vergeten New York!) en hier kun je mij zeker onder categoriseren. Ik vind Londen een ontzettend fijne en mooie stad om er doorheen te wandelen, want er is veel te zien en het heeft een hele fijne sfeer. Echte kenmerken zijn natuurlijk, de rode dubbeldekker bussen, de rode telefooncellen, de Big Ben, de London Eye en nog véél meer. Er is ontzettend veel te zien in deze wereldstad! Dit klinkt misschien raar, maar ik geniet ook echt van de metro in Londen, dit is echt een typisch kenmerk voor mij. Als ik daar in de metro sta denk ik ook meteen, ‘Ah, ik ben in Londen!’ 🙂

londen

West End heeft iets magisch voor mij. Er behoren zo ongeveer 40 verschillende theaters tot het West End district. Het wordt ook wel theaterland genoemd en ligt midden in Londen.

Wat mij heel erg bewondert zijn al die theaters en dat zijn er een heleboel. Ze liggen zo aan de straat en sommige zijn zelfs niet eens zo goed te zien, dit is eigenlijk heel anders dan bij ons. Ik vind dit juist zo mooi; de meeste theaters zijn gewone gebouwen net zoals alle andere gebouwen in de straat, maar als je binnen komt, kom je in een prachtige rood pluche theaterzaal waar avond aan avond weer een fantastisch verhaal wordt verteld! De theaters in Londen zijn ook een stuk kleiner dan hier in Nederland. Hier in ons kleine landje hebben we grote foyers waar je bijv na afloop nog een drankje kan doen, in Londen sta je na de show meteen weer op straat! Zo heb ik ook ooit een youtube filmpje gezien waarin de acteurs wel 4 verdiepingen omlaag moeten met de trap! voordat ze van hun kleedkamer bij het toneel zijn. Vermoeiend baantje lijkt me. 😉 De theaters in Londen zijn meer in de hoogte gebouwd dan in de breedte en de meeste zijn ook ouder. Dit vind ik echt iets hebben, dit maakt het voor mij juist zo mooi en bijzonder. Zo is 19:30 ook een soort van magische tijd voor mij geworden, in alle theaters klinkt vanaf deze tijd de eerste noot van (hopelijk) weer een prachtige show. Er is keuze genoeg in Londen, als je naar een show wilt kijken. Er zijn nu zo ongeveer 35 verschillende musicals draaiende in Londen en dan  hebben we het nog niet eens over andere (kleinere) theatervoorstellingen, opera’s en overige shows. Er is zo ontzettend veel keus!

Ik ben inmiddels drie keer in Londen geweest en heb het geluk gehad om vier musicals te zien in vier verschillende bijzondere theaters. The Lion King in het lyceum theatre, We Will rock you in het Dominion theatre, Wicked in het Apollo Victoria theatre en Les Misérables in het mooie Queen’s theatre. Stuk voor stuk prachtige musicals in prachtige theaters.

Ik schrijf over alle musicals waar ik heen ben geweest een recensie en ook over alle theaters waar ik binnen ben geweest schrijf ik een klein stukje geschiedenis! Kijk hieronder voor deze artikels.

The Lion King recensie klik hier. Lyceum theatre klik hier.

IMG_1557

We will tock you recensie klik hier. Dominion theatre klik hier

DSC06170

Wicked recensie klik hier. Apollo Victoria theatre klik hier.

!cid_CE0B9708-B1DC-40E6-9599-2D30B9FA2A9C

Les Misérables recensie klik hier. Queen’s theatre klik hier.

IMG_1540

Ik ben ook langs het Cambridge theater gelopen! Ik hoop dat ik hier nog een keertje binnen mag en Matilda de musical mag bewonderen, deze staat namelijk hoog op mijn lijstje! 🙂

IMG_1547

I Love Londen! ❤

